Voorjaarsnieuwsbrief 2019
Voorjaarsnieuwsbrief

Het is alweer lente en dat betekent dat het weer tijd is voor onze nieuwe nieuwsbrief. En het is alweer 1 jaar geleden dat we onze eerste nieuwsbrief naar u verstuurde. Wat gaat de tijd toch snel!
In deze nieuwsbrief: - Buiten gevaarlijk voor katten - Teken en hun risico  - Nierdieet uitbreiding in keuze - Vaccinatie van uw dier - Konijnen vaccinaties - Vakantieplannen?
Katten en het buiten gevaar

De eerste mooie dagen hebben we alweer gehad. En dan worden onze huisdieren ook weer actiever. Vooral de katten willen weer meer naar buiten. In de winter liggen katten veel liever bij de kachel en zijn veel binnen. Maar nu het mooi weer wordt krijgen ze weer zin om buiten te spelen. Eigenlijk net als wij.
Helaas brengt dit ook risico's met zich mee. Vooral katers gaan weer uitzoeken wie de baas is. En er zijn ook nieuwe katten in de buurt komen wonen, die nu oud genoeg zijn om voor het eerst buiten te komen. Ook zij willen een deel van het gebied als hun territorium bemachtigen.
In deze periode hebben we dan ook een groter aantal katten met vechtwonden/ abcessen en, veel erger, aanrijdingen.
Mag een kat dan niet meer naar buiten? Dat is moeilijk te zeggen, en een ieder bepaalt dit voor zijn eigen kat. Buiten zijn is wel leuk voor ze, en helpt zeker tegen overgewicht en verveling.
Wel is het verstandig om er voor te zorgen dat uw kater of poes gecastreerd is, als u er geen nestje van wilt.
Door de castratie hebben katten minder de neiging om te vechten (dominantie is minder). Daarnaast is het territorium van een gecastreerd dier minder groot, waardoor ze minder straten over hoeven te steken. En een krolse poes gaat ook meer de hort op en brengt het hoofd van vele katers op hol.
Dus komt uw kat buiten? Dan is een castratie zeker wel verstandig.
Daarnaast is het hebben van een microchip eigenlijk wel noodzakelijk! Dankzij de chip kan snel achterhaald worden wie de eigenaar is; mocht u kat iets mankeren en door de dierenambulance/ dierenarts gecontroleerd moeten worden. Zodoende bent u snel op de hoogte als er toch iets is gebeurt, en krijgt u diertje de zorg die u hem gunt.
Teken en hun risico's

Het voorjaar is misschien wel het mooiste jaargetijde van allemaal! Alles groeit en bloeit, en de meeste dieren zijn nu op hun mooist om een partner te imponeren om zich voort te planten.

De hogere temperaturen geven ook nadelen; parasieten zoals stekende insecten en teken worden weer actief. Het is dan misschien ook een goed idee om uw hond of kat preventief te behandelen tegen teken (en vlooien) als u dat nog niet deed.
Op onze Facebook pagina zijn we de afgelopen twee weken dieper ingegaan op de risico’s die teken geven. Teken kunnen besmettelijke ziektes overdragen die vooral voor onszelf en onze honden gevaarlijk kunnen zijn. In Nederland moet u dan denken aan de Ziekte van Lyme, Anaplasma en Babesia. Daarnaast kunnen teken huid en jeukklachten veroorzaken.
De hoeveelheid teken in Nederland neemt al jaren toe, en ook het aantal soorten teken breidt zich uit.
Overlegt u gerust met ons welk product u het beste kunt gebruiken voor uw hond of kat.

Uitbreiding dieetvoeding

Ons assortiment van dieetvoedingen is uitgebreid.
Nierpatiënten zijn honden en/of katten die problemen hebben met de werking van hun nieren. Hierdoor kunnen ze bepaalde gifstoffen, zoals ureum, minder goed uitscheiden en verliezen ze meer vocht via de urine. Door het meer plassen lopen ze het risico dat ze uitdrogen waardoor de gifstoffen nog meer ophopen.

Nierpatiënten zijn kieskeurig wat betreft hun eten. Soms lusten ze bijna niks of ze willen steeds meer afwisseling. En dat terwijl een specifiek nierdieet het beste is wat ze kunnen eten. Dit nier dieet bevat onder andere een goed verteerbare eiwitbron die zo min mogelijk ureum verhoging veroorzaakt, en bevat tevens een laag Fosfaat gehalte. Hoge fosfaat waardes in het bloed veroorzaken een versnelde achteruitgang van de nierfunctie.

Daarom hebben we nu naast RAW Renal vers vlees worsten voor de hond ook nieuwe kuipjes paté van Specific voor de kat. Deze voedingen zorgen ervoor dat uw hond of kat extra vocht binnen krijgen, bevatten een laag fosfaat gehalte en kunt u voor uw dier gebruiken als hoofdvoeding of als afwisseling van de andere nier dieetvoedingen.
Meer informatie kunt u vinden op:
Vaccinaties

Een groot deel van ons werk als dierenarts bestaat uit voorlichting geven en preventieve zorg. Hierbij vallen ook de vaccinaties van uw huisdier.
Dankzij een vaccinatie loopt uw dier een veel kleiner risico om ziek te worden, wordt minder ernstig ziek of wordt helemaal niet meer ziek ten opzichte van een niet gevaccineerd dier.
Een van de ziektes waar we voor enten is tegen de Ziekte van Carré of Hondenziekte, een besmettelijke ziekte die voorkomt bij onder andere honden, vossen, marters en zeehonden. Deze ziekte is zojuist in het nieuws gekomen omdat er een verhoogd risico is aan de Duitse en Belgische grens omdat er wilde dode vossen zijn gevonden die de ziekte bij zich droegen (en hier vermoedelijk aan zijn overleden).
Honden worden vanaf 12 weken leeftijd gevaccineerd tegen de deze ziekte en daarna als ze 1 jaar oud zijn. Vervolgens worden ze elke 3 jaar gevaccineerd tegen Hondenziekte. Of u laat een titerbepaling uitvoeren doormiddel van een vacci-check om te zien of de weerstand tegen deze ziekte nog goed is. U hoeft zich geen zorgen te maken over deze ziekte als dit altijd netjes gedaan is.

We zijn ondertussen ook alweer ruim een jaar Dierenarts Bob, en zodoende hebben we veel van onze patiënten die in het systeem staan in het afgelopen jaar gezien. Helaas blijkt niet ieder dier het afgelopen jaar bij ons gevaccineerd te zijn. Dit kan natuurlijk om verschillende redenen gebeuren: u bent verhuisd, uw dier is helaas overleden en dat is ons niet bekend, u laat uw dier ergens anders vaccineren of u bent het vergeten.
Wij sturen u altijd een herinnering indien het weer tijd is om uw dier te vaccineren. Maar helaas werkt dit systeem alleen als u ook daadwerkelijk langs bent gekomen voor de vaccinatie. U krijgt geen nieuwe herinnering het jaar erop indien u een jaar niet meer bij ons geweest is voor de vaccinatie.
Mogelijk is er iets mis gegaan met de herinneringsoproepen bij de overname van DMC Rosenthal door Dierenarts Bob.
Daarom adviseren we iedereen die twijfelt of zijn dier het afgelopen jaar wel gevaccineerd is, om het paspoortje/ vaccinatie boekje van uw dier te controleren. Is uw dier niet meer up-to-date gevaccineerd dan kunt u hier alsnog een afspraak voor maken indien u dit alsnog wenst. Daarna krijgt u uiteraard volgend jaar weer een herinnering.

Kijk gerust op https://dierenartsbob.nl/prijslijst.html om onze prijzen voor de vaccinatie en/of vacci-check te bekijken.
Konijnen vaccinaties

In het voorjaar worden alle insecten weer actief. Ook insecten die uw konijn lastig vallen
Stekende insecten kunnen ziektes zoals Myxomatose en VHD overbrengen.

Sinds 2016 is er een, voor konijnen, derde dodelijke virusziekte in Nederland bij gekomen; VHD type 2.

Bij Dierenarts Bob adviseren we dan ook om elk konijn jaarlijks te vaccineren tegen deze ziektes. Ook als uw konijn in huis leeft.

Is uw konijn nog niet beschermd? Maak dan snel een afspraak.  Tijdens het consult wordt uw konijn nagekeken, krijgt u advies over de gezondheid van uw konijn en wordt uw konijn gevaccineerd tegen deze drie virussen.

Meer informatie vind u op: www.dierenartsbob.nl/konijnen.html
Vakantieplannen buiten Nederland?

Gaat u op vakantie buiten Nederland, en wilt u uw hond, kat of fret meenemen?
Wist u dat u dier dan gevaccineerd moet zijn tegen Rabiës? Daarnaast is een Europees paspoort en een chip verplicht.  De vaccinatie moet minimaal 3 weken van te voren gegeven zijn. En het vaccin is dan 3 jaar geldig.

Daarnaast kan het verstandig zijn om uw dier goed te beschermen voor buitenlandse ziektes zoals Babesia, Ehrlichia, Leishmania en Hartworm.
Informeer tijdig (dus minimaal 3 weken voor vertrek) wat uw dier nodig heeft en welke bescherming verstandig is.

Wilt u naar Engeland met uw huisdier? Met de naderende Brexit (als die doorgaat) gaan de eisen vermoedelijk ook behoorlijk wijzigen. Omdat Engeland dan niet meer onder de EU valt krijgt u dan te maken met eisen naar Engeland toe, maar ook met nieuwe eisen om terug te mogen keren! De definitieve eisen zijn pas 100% bekend zodra de Brexit een feit is.

Meer informatie vind u ook op https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/

Copyright © 2019 Dierenarts Bob, All rights reserved.